CardioBoxing Dordrecht!

Januari is voorbij en dus ook onze bokschallenge.

Op 2 januari begonnen we met gemiddeld 2 keer in de week cardioboxen. Een maand lang hebben we ons uiterste best gedaan onder leiding van Matthy en Milton om het boksen onder de knie te krijgen. Ook onze andere sportactiviteiten wilden we niet laten versloffen, dus het is ons niet gelukt om de Beast Mode aan te krijgen! Maar we delen graag onze ervaring met Cardioboxing.

Boksen?
Ja zeker! Maar dan zonder elkaar op de neus te slaan. Althans dat is niet de bedoeling, maar we moeten toegeven dat we elkaar per ongeluk wel eens een tikje hebben gegeven. Hoe ziet zo’n les er nu eigenlijk uit? Je staat tegenover je partner en ‘crosst’, ‘hoekt’ en ‘opstoot’. De een deelt de klappen uit en de ander houdt ze tegen. En dat wissel je telkens af.

Iedere les is in verschillende blokken opgedeeld. Het start vaak met een blokje warming up. Dit varieert van buikspieren, beenspieren of een andere ‘B’ spier. En vervolgens ga je up tempo tegen elkaar boksen. We gingen deze challenge met z’n tweeën aan en dat was goed, want het is wel het leukste om een maatje te hebben. En na een uur ben je opperdepop, maar voel je je supergoed.

Spierpijn?
YesYesYes! Na de eerste keer les cardioboxing hadden we onwijs spierpijn. Bij ons allebei deed alles pijn, benen, buik, billen en armen. Traplopen, daar werden we echt niet blij van, kleding aan- en uittrekken; geen pretje. En we gingen ook allebei de dagen erna nog andere sporten doen, toen hadden we het wel zwaar. We willen jullie zeker niet ontmoedigen want hoe vaker je het doet, hoe minder de spierpijn wordt, vooral in je armen! De jongens maken de lessen best zwaar met oefeningen naast het boksen zoals een kwartier lang buikspieren, lunches, jumpsquads, burpees en ga zo maar door. Omdat ze je zo goed motiveren gaven we niet op. Hierdoor zochten we zeker onze grens op, dit zorgt voor een super goed gevoel na de les en voor wat spierpijn hier en daar de volgende dag(en) in armen, buik en benen.

Zweten?
Nou en of! Je bent echt een uur aan het knallen, waardoor je goed aan je conditie werkt. Maar gelukkig waren we niet alleen, met ons veel andere boksers met rode hoofden, zweetdruppels en buiten adem.

Zwaar?
Zoals bij heel veel sporten moet je natuurlijk even wennen. Je gebuikt weer andere spieren die je bijvoorbeeld met hardlopen niet gebruikt. Dus ja voor een beginnende cardioboxer, spierpijn gegarandeerd. De kunst is vooral blijven doorgaan. We hebben de afgelopen weken genoeg nieuwe mensen zien  starten. En in het begin denk je even, dit is best zwaar, maar het went echt. De les is heel laagdrempelig en het is een hele diverse groep boksers.

Resultaat?
Na een maand cardioboxing merk je in ieder geval dat je stoten steeds beter worden, je kracht in je armen toeneemt. De spierpijn minder wordt, al geeft het natuurlijk ook een goed gevoel om af en toe toch nog spierpijn te voelen. Af en toe een beetje frustratie als je geen kracht kan zetten, maar overall een heerlijk resultaat om het een maand te hebben volgehouden. Vijf zaterdagen om 8.30 uur je bed uit, ongeacht de Bubbels feestjes van de vorige avond. We did it!

 

Matthy en Milton
Boksen is zeker leuk, kapot gaan ook, maar dat lukt echt niet zonder deze twee heren. Ze geven de lessen erg goed en dat zorgt er voor dat ze een mooi ledenbestand hebben opgebouwd met trouwe sporters. Wat we leuk vonden om te zien is dat je tijdens de lessen ook door andere sporters wordt gecoacht. Stonden wij weer eens met rechts voor in plaats van links dan hoorden we dat, ook kregen we tips hoe we ‘klappen’ moesten opvangen. Je wordt aangemoedigd om alles uit de les te halen. Dat geeft veel energie. En daarbij een uur cardioboxing is echt zo voorbij.
Wij vonden het heel erg leuk om te doen, en raden iedereen aan om zeker een les mee te maken!

Meer informatie vind je op hun website en op de Facebook pagina van Cardioboxing Dordrecht.

-Ays & San –

Volg ons ook op
Instagram
Facebook

 

Geef een reactie